Algemene voorwaarden

Afspraken voor een goede samenwerking.

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle opdrachten en overeenkomsten tussen Martin Hof Lifecoaching, hierna te noemen “opdrachtneemster”, en cliënten, hierna te noemen “opdrachtgever”.

Artikel 1. Definities

  1. Met “opdrachtneemster” wordt steeds bedoeld M.D.W. Hof, handelend onder de naam “Martin Hof Lifecoaching”. Opdrachtneemster levert diensten voor psychosociale hulpverlening in de vorm van coaching en counseling. M.D.W. Hof is de enige beslissingsbevoegde functionaris van Martin Hof Lifecoaching. Eventuele door derden, namens opdrachtneemster gemaakte afspraken, binden opdrachtneemster niet.
  2. Opdrachtgever: de persoon, het bedrijf, de organisatie of de instantie die de opdracht aan opdrachtneemster verstrekt en betaalt.
  3. Cliënt: de persoon of personen voor wie de begeleiding door opdrachtneemster bedoeld is.
  4. De cliënt en de opdrachtgever kunnen in persoon dezelfde zijn.
  5. De overeenkomst: een door opdrachtneemster en opdrachtgever getekende overeenkomst.

Artikel 2. Toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van, werkzaamheden verricht door en overeenkomsten met opdrachtneemster. Opdrachtneemster behoudt zich het recht voor, deze algemene voorwaarden in de toekomst eenzijdig aan te passen/te wijzigen.

Artikel 3. Toepasselijkheid van algemene voorwaarden van opdrachtgevers
De algemene voorwaarden van opdrachtgevers van opdrachtneemster worden, door de van toepassingverklaring van deze algemene voorwaarden door opdrachtneemster gelijktijdig uitdrukkelijk verworpen, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders overeengekomen.

Artikel 4. Opdrachtformulering
De opdracht wordt door opdrachtneemster aanvaard op basis van de door partijen gezamenlijk geformuleerde opdracht. Met aanvaarding van de opdracht neemt opdrachtneemster zich voor de opdrachtgever in staat te stellen zo snel mogelijk in eigen beheer het proces waarin begeleiding en/of advisering plaats vindt voort te zetten. Partijen zullen zich naar beste vermogen inspannen om het beoogde resultaat te bereiken.

Artikel 5: Totstandkoming van de overeenkomst
De overeenkomst komt tot stand door het ondertekenen of bevestiging van de opdrachtbevestiging door de opdrachtgever, de klant en opdrachtneemster. In geval van individuele begeleiding is een mondelinge overeenkomst zonodig toereikend.

  1. De opdrachtgever verplicht zich hierdoor tot het betalen van de afgesproken kosten.
  2. De cliënt verplicht zich hierdoor tot de benodigde persoonlijke inzet en tot het nemen van zijn verantwoordelijkheid voor zichzelf.
  3. Opdrachtneemster verplicht zich hierdoor tot haar vakdeskundige inzet.
  4. Wat tijdens de bijeenkomsten van de klant met opdrachtneemster wordt besproken, wordt als persoonlijk / vertrouwelijk beschouwd. Het betreft hier echter een inspanningsverplichting ; dat wil zeggen dat opdrachtneemster niet instaat voor het succes en welslagen van die dienstverlening noch voor de mate waarin deze dienstverlening bijdraagt aan het door de opdrachtgever en/of de cliënt gestelde doel.
  5. De duur van de opdracht hangt af van de soort dienstverlening en wordt zoveel mogelijk tevoren overeengekomen in de opdrachtbevestiging. In de opdrachtbevestiging wordt zoveel mogelijk een inschatting van de duur van de opdracht en van het aantal te houden sessies gegeven.

Artikel 6: Duur van de opdracht/gewijzigde omstandigheden
De door opdrachtneemster bij het object van begeleiding aangegeven hoeveelheid tijd die voor de uitvoering van (een onderdeel van) de opdracht benodigd is, heeft een indicatief karakter voor zover de duur van de opdracht nog door factoren die buiten de invloedssfeer van opdrachtneemster liggen beïnvloed kan worden.

Artikel 7: Wijziging opdrachtspecificaties
Indien een tussentijdse wijziging van de opdracht of opdrachtuitvoering ontstaat op verzoek van of door toedoen van opdrachtgever, zal opdrachtneemster de noodzakelijke aanpassingen in de opdracht aanbrengen. Indien dit leidt tot meerwerk ten opzichte van de oorspronkelijke opdracht zal dit, zonder dat een schriftelijke opdracht vereist is, afzonderlijk aanvullend in rekening worden gebracht aan opdrachtgever.

Artikel 8: Tussentijdse opschorting of beëindiging

  1. Indien omstandigheden ertoe leiden dat één van beide partijen tot de conclusie komt, dat de coachingswerkzaamheden in verband met zwaarwegende redenen niet kunnen worden voortgezet en dat gebleken is dat in goed overleg geen andere oplossing mogelijk is, kan de opdracht tussentijds opgeschort dan wel beëindigd worden.
  2. Tevens kan de overeenkomst worden opgeschort dan wel worden beëindigd wanneer, als gevolg van feiten of omstandigheden die zich aan de invloed van opdrachtneemster  onttrekken en niet aan opdrachtneemster zijn te wijten, voltooiing van de opdracht in redelijkheid niet van opdrachtneemster kan worden gevergd.
  3. Bij beëindiging van lopende werkzaamheden heeft opdrachtneemster recht op vergoeding van tot dan toe verrichte werkzaamheden, inclusief een vergoeding voor inkomstenderving van 50% over het reeds gefactureerde deel waarvan de werkzaamheden nog moeten worden verricht.

Artikel 9: Annulering door de opdrachtgever

  1. Wanneer de opdrachtgever tot uiterlijk 10 dagen voor aanvangsdatum een vastgestelde (serie) begeleidingsbijeenkomst(en) annuleert, is opdrachtgever verplicht 20% van het afgesproken bedrag te betalen. Bij latere annulering door opdrachtgever is opdrachtgever verplicht het gehele afgesproken bedrag te betalen.
  2. Het tussentijds afbreken van een afgesproken serie bijeenkomsten geeft opdrachtgever alleen recht op teruggave van geld in geval opdrachtneemster” niet aan haar verplichtingen voldoet.

Artikel 10: Verhindering voor een bijeenkomst
Wanneer een van de betrokken partijen verhinderd is een afspraak voor een bijeenkomst na te komen wordt uiterlijk 24 uur voor de bijeenkomst afgezegd. Bij latere afzegging is opdrachtgever verplicht de normale kosten voor die bijeenkomst te betalen.

Artikel 11: kosten
Voorzover kosten niet in het voorgaande artikelen zijn benoemd, geldt het volgende:

  1. Alle door opdrachtneemster gedane aanbiedingen, uitgebrachte offertes en prijsopgaven zijn vrijblijvend, tenzij door opdrachtneemster uitdrukkelijk schriftelijk anders is aangeven. Aanvaarding van een aanbieding door een opdrachtgever kan uitsluitend schriftelijk geschieden, tenzij anders in de prijsopgave is overeengekomen.
  2. Voor de werkzaamheden brengt opdrachtneemster een uur- of dagdeeltarief in rekening, waarbij alle kosten inbegrepen zijn met uitzondering van de kosten van reizen, verblijfskosten, accommodatiekosten, eventuele rapporten en BTW. Deze zullen afzonderlijk in rekening worden gebracht.
  3. Alleen daadwerkelijk bestede uren worden in rekening gebracht.
  4. Programmakosten die uitgaan boven de gebruikelijk te maken kosten (cursuszaal, flip-over, overheadprojector), worden doorberekend aan de opdrachtgever. Indien tijdens de bijeenkomsten, ten behoeve van de bevordering van het bereiken van de leerdoelen, aanvullende leermiddelen (bijvoorbeeld een videocamera of een subzaal) ingezet dienen te worden, worden deze extra kosten bij opdrachtgever in rekening gebracht. Een en ander kan slechts na overleg en goedkeuring van de groep en/of opdrachtgever.
  5. De jaarlijkse aanpassing van de tarieven van opdrachtneemster als gevolg van stijging van loon- en salariskosten zal worden doorberekend. Indien de opdracht twee maanden of eerder voor het eindigen van het betreffende kalenderjaar is ingegaan behoudt opdrachtneemster zich het recht voor om het afgesproken tarief met de algemene prijsstijging van opdrachtneemster te verhogen, zulks met ingang van 1 januari van het aansluitende jaar. Ieder volgend jaar zal de daarvoor vastgestelde algemene prijsstijging van opdrachtneemster wederom kunnen worden toegepast.

Artikel 12: betaling

  1. De betalingstermijn is 14 dagen.
  2. Indien een declaratie vier weken na de vervaldatum nog niet is betaald, brengt opdrachtneemster vanaf de vervaldatum de wettelijke rente in rekening.
  3. De opdracht of een afgerond onderdeel hiervan wordt afgesloten met toezending van de eindafrekening over de betreffende periode.

Artikel 13: Aansprakelijkheid

  1. Opdrachtneemster is niet aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt is door of verband houdt met deelname aan een counseling en/of coachingsbijeenkomst of door annulering van de overeenkomst door opdrachtneemster, tenzij aan “opdrachtneemster opzet of grove schuld kan worden verweten.
  2. Indien opdrachtneemster enig moment ondanks het bepaalde in lid 1 wel aansprakelijk is voor enige schade, dan zal deze beperkt zijn tot maximaal het factuurbedrag.
  3. Indirecte schade wordt niet vergoed.

Artikel 14: Overige bepalingen

  1. De voorwaarden die afwijken van deze Algemene Voorwaarden worden schriftelijk vastgelegd.
  2. Op alle offertes, algemene aanbiedingen, (rechts)handelingen en dergelijke van opdrachtneemster en overeenkomsten tussen opdrachtneemster en opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
  3. Alle geschillen die tussen ontstaan naar aanleiding van een offerte, algemene aanbieding, (rechts) handeling, overeenkomst en dergelijke, waarop deze voorwaarden van toepassing zijn of naar aanleiding van overeenkomsten die hieruit voortvloeien, worden aanhangig gemaakt bij de bevoegde rechter te Zutphen, tenzij de wet anders voorschrijft.

Artikel 15. Intellectueel eigendom
Modellen, technieken en instrumenten die zijn ontwikkeld en/of gebruikt door opdrachtneemster voor de uitvoering van de opdracht zijn en blijven het eigendom van opdrachtneemster. Datzelfde geldt ook voor de eventueel door opdrachtneemster uit te brengen (tussen- en/of eind-) rapportages. Opdrachtgever krijgt slechts het recht, deze rapportages binnen haar eigen organisatie te gebruiken. Openbaarmaking van een of meerdere van deze zaken kan alleen geschieden na vooraf schriftelijk verkregen toestemming van opdrachtneemster, tenzij bij de opdracht uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

Zutphen, 1 september 2021